Esitelmä pidetty
arkeologisessa konfrensissa Trondheimissa v. 1999 (englanniksi käännettynä ja
hieman lyhennettynä), sekä arkeologian päivällä Turussa keväällä v.. 2000.
Key words: market economy, commercial
archaeology, organization of arcahelogical branch in society, pluralism,
antimonopolism.
Arkeologialla on
yhteiskunnassa kysyntää, sekä julkista että yksityistä. Suuri osa kysynnästä
johtuu laista, osa muista syistä. Kaupallinen arkeologia on siten täysin
mahdollista. Markkinatalousyhteiskunnassa työnjako viranomaisten, yliopistojen
ja yksityisen sektorin välillä on selvä: viranomainen määrää säännöt ja valvoo
niiden noudattamista, yliopistot tutkivat ja kouluttavat, yksityinen sektori
tekee työt. Kaikilla aloilla on todettu monopolien kalleus ja tuhoisuus alan
kehitykselle. Tämä pätee myös arkeologiseen toimintaan. Arkeologian
menestymisen edellytytys on että se pysyy myös organisaationsa kehityksessä
muun yhteiskunnan tasalla. Viranomainen ei länsimaisessa yhteiskunnassa yleensä
voi olla samalla alansa määrävässä markkina-asemassa. Suurin osa yhteiskunnassa
tehtävästä arkeologisesta työstä voidaan hoitaa tehokkaasti ja taloudellisesti
yksityisten yritysten voimin. Arkeologisten toimijoiden, erityisesti
yksityisten yritysten määrä yhteiskunnassa parantaa arkeologian asemaa
merkittävästi monin eri tavoin.
Kirjoittaja on hankkinut
elantonsa yli 10 vuoden ajan perustamassaan osakeyhtiössä, jonka päätoimialana
on arkeologia. Yrityksen elinkelpoisuus perustuu jatkuvaan työ- ja
tutkimusmenetelmien kehittämiseen valituilla painopistealoilla. Näitä ovat
muinaisjäännösten inventoinnit - uusien
muinaisjäännösten etsiminen - . Siihen liittyvänä on hankittu vankka asiantuntemus
muinaisen maiseman- ja luonnonhistorian tutkimisessa, erityisesti maan
kohoamisesta johtuvan rannansiirtymisen tutkimuksessa. Muita erityisaloja ovat
fosfori- ja makrofossiilianalyysit, sekä opas- ja informaatiotaulut.
Arkeologian ohella toinen toimiala yrityksellä atk, erityisesti tietokantaohjelmointi.
Yrityksen toimintaan voi perehtyä tarkemmin internetissä: www.mikroliitti.fi.
Työskentelen
päätoimisesti v. 1988 perustamassani Mikroliitti Oy:ssä (kaupparekisteriin on
merkitty myös englanninkielinen nimi: Microlith ltd). Yhtiön päätoimialana on
arkeologia ja sivutoimialana tietokoneohjelmointi ja konsultointi. Yhtiöllä on
kaksi omistajaa. Toinen omistajista työskentelee päätoimisesti muualla kun taas
itse olen yhtiön ainoa päätoiminen ja ympärivuotinen työntekijä. Työntekijöitä,
arkeologeja, on palkattu vuosittain määräaikaisiin tutkimustehtäviin.
Arkeologiaan
erikoistuneen osakeyhtiön perustaminen v. 1988 ei ollut ideologinen valinta.
Perustin yhtiön voidakseni elättää itseni ja perheeni haluamallani ja
koulutukseni mukaisella työllä, tuolloin vallinneessa tilanteessa jossa
säännöllinen työsuhde ja työaika valtion laitosten alaisena oli osoittautunut
vaikeaksi, pääosin omista perhesyistä johtuen. Olin tilanteessa jossa oli
valittavana uran vaihto tai omatoiminen työpaikan luonti ja siihen liittyvän
riskin otto.
Yhtiön kirjoittamaton
tarkoitus oli ja on edelleenkin antaa yhtiön pääomistajalle elanto työllä josta
hän pitää. Olen ensi sijaisesti arkeologi, en bisnesmies. En voi antaa hyviä
neuvoja tavoista joilla arkeologialla voi
vaurastua. En voi esittää kaupallisesti loistavia tuloksia, enkä liioin voi
olla esimerkkinä hyvästä liikkeenjohdosta.
Taloudelliselta ja
liiketoiminnalliselta kannalta ei ole hyväksi, että yhtiön pääomistajana ja
johdossa on “intohimoinen“ arkeologi, joka haluaa itse työskennellä maastossa
arkeologisissa tehtävissä. Tällöin tulee otettua vastaan tehtäviä, joiden
taloudellinen tulos yhtiölle on surkea, mutta jotka ovat työn tekijän kannalta
niin mielenkiintoisia ja mukavia, että ne halutaan tehdä lähes “hinnalla millä
hyvänsä“.
Tämä taustastani tällä
erää. kerron enemmän yhtiöni nykyisestä toiminnasta esitelmän lopussa.
Niin sanotussa
kaupallisessa arkeologiassa on ensi sijaisesti kyse arkologisen työn organisaatiosta;
työn ja vallan jaosta yhteiskunnassa.
Esittelen suomalaisen
yhteiskunnan perinteisen - ja
vallitsevan - arkeologisten töiden valtiokeskeisen organisoinnin ja sille
vaihtoehtoisen toimintamallin, jossa ns. kaupallisella arkeologialla on merkittävä
segmentti. Vertailen näitä kahta organisaatiomallia sekä arkeologian ja
arkeologien että arkeologiaa käyttävien asiakkaiden ja muun yhteiskunnan näkökannalta.
(En tunne tarkoin
arkeologisen kentän tämän hetkistä organisaatiota ja arkeologien yhteiskunnallisen
sivistyksen tasoa muissa pohjoismaissa, joten nyt esittelemäni asiat saattavat
olla muiden kuin suomalaisten kannalta epärelevantteja, ehkä jopa
itsestäänselvyyksiä.)
Lopuksi kerron miten
yksityistä kaupallista arkeologiaa on tähän asti Suomessa ylläpidetty
esittelemällä Mikroliitti Oy:n aikaansaannoksia ja toimintaa.
Arkeologiset työt on
Suomessa tehty perinteisesti julkisten organisaatioiden toimesta, pääosin
valtion viranomaistyönä. Arkeologisia töitä tehdään kolmesta syystä: 1) pakosta
muinaismuistolain edellyttämänä ja 2) vapaaehtoisesti uteliaisuudesta ja
tutkimuksellisista tarpeista johtuen, 3) “vapaaehtoisesti“ ei arkeologisista,
muista hyötyä tavoittelevista syistä johtuen, kuten matkailun edistämiseksi,
työllistämissyistä jne.
Arkeologisten töiden
kysyntä aiheutuu pääosin muinaismuistolaista. Muissa tapauksissa kysyntä on
tavalla tai toisella itse luotua, rahoittajalle markkinoitua työtä.
Muinaismuistolain noudattamista valvoo ja lakia soveltaa valtion viranomainen,
Museovirasto, joka määrittelee milloin arkeologinen työ on pakollinen ja missä
laajuudessa se on kulloinkin tehtävä. Arkeologialla on siis kysyntää ja
kaupallinen arkeologia on siten mahdollista.
Valtaosa Suomen
arkeologisista töistä tehdään Museoviraston toimesta. Yliopistoilla on omat
hankkeensa. Maakuntamuseot tekevät jonkin verran omaa tutkimustyötä, sekä
Museoviraston niille delegoimia töitä.
Suomen nykyinen
arkeologinen organisaatio on “pseudokaupallinen“ / "näennäiskaupallinen".
Alalla on vain yksi merkittävä toimija, joka käytännössä on monopoliasemassa.
Tämä organisaatio - Museovirasto - toimeenpanee tutkimukset ja määrää samalla
koko alan toiminnan säännöt. Museoviraston toiminta on yhä enemmän
kaupallistumassa, kun vallitsevan trendin mukaisesti edellytetään sen yhä
suuremmassa määrin itse rahoittavan itsensä tulosvastuullisuusesti (profit
responsibility).
Valtaosa Museoviraston
arkeologisen osaston (ja alueellisten museoiden) suorittamista arkeologisista
töistä on tehty ja tehdään tilapäisesti kyseistä työtä varten palkatulla
määräaikaisella työvoimalla. Käytännössä useimmat suomalaiset arkeologit
toimivat kaupalliselta pohjalta, toimimalla arkeologisen osaston
free-lancereina, ts. villeinä henkilöyrityksinä, myymällä työpanoksensa
vuosittain ja yhteen tehtävään kerrallaan, tehtävään jonka Museovirasto on
ostanut joko valtiolta tai muulta kolmannelta osapuolelta.
Tilanne on
markkinataloudellisesti epäterve koska arkeologien työpanoksen ostajia on
vähän. Alalla on yksi määräävässä asemassa oleva kaupallinen toimija.
Käytännössä Museovirasto haalii itselleen lähes kaiken markkinoilla olevan
kysynnän. Sen sijaan että viranomainen normaalisti kilpailuttaisi työt se
pyrkiikin tekemään kaiken itse. Kysymys on perinteestä, josta näyttää olevan
vaikea irrottautua. Osaksi kysymys on vallasta ja vallankäytöstä. Kenties
tiedostamattomasti halutaan säilyttää jakamaton valta arkeologiseen työhön sen
kaikissa vaiheissa ja yksityiskohdissa, työn hinnoittelu mukaanlukien.
Minkä seuraavassa totean
monopolin olemuksesta, ei sellaisenaan ja kaikilta osin ole vallitsevana suomen
arkeologiassa. Lakeja ja organisaatioita uusittaessa on kuitenkin syytä pitää
mielessä monopolisimin vaarat ja siksi niistä on syytä aina tilaisuuden tullen
muistuttaa.
Valtion monopoliin
perustuva organisaatio ei ole tehokas, eikä se vastaa nykyaikaisen yhteiskunnan
toimintaa. Monopoli jollakin alalla väistämättä rappeuttaa kyseisen alan täysin
riippumatta Monopolin johdon ja henkilökunnan hyvistä pyrkimyksistä ja
ammattitaidosta. Uusien ajatusten ja menetelmien kehittäminen ei ole
monopolistisessa organisaatiossa välttämätöntä ja mikä ei ole välttämätöntä jää
helposti tekemättä tai tehdään huonosti.
Jos alalla on käytännössä
vain yksi merkittävä työnantaja on alalla taipumus keskinkertaistua! Ellei kilpailua ei ole, ajaudutaan väistämättä
tilanteeseen jossa työntekijän ammattitaito ja motivaatio eivät ole ratkaisevia
tekijöitä organisaation olemassaololle. Tällöin organisaatio muodostuu hiljalleen itsetarkoitukseksi ja sen
alkuperäinen tehtävä hämärtyy. Alan
työntekijällä ei ole omalla alallaan uravaihtoehtoja. Jos henkilökemia
ei sovi yhteen monopolin johdon kanssa, on parhaimmallakin työntekijällä edessä
uran tai maan vaihto. Monopoli johtaa aina väistämättä rahan ja lahjakkuuden
tuhlaamiseen.
Monopoli heijastuu myös
alan koulutukseen. Millainen on opiskelijan motivaatio ja tietotaidon
kehittäminen kun ainoana
uravaihtoehtona on organosaatio, joka ei välttämättä ole kiinnostunut hyvistä
arvosanoista ja lahjakkuudesta? Monopolilla on taipumus latistaa innostus ja
innovaatiot.
Monopolin ei tarvitse
markkinoida itseään. Varsinkin jos monopoli on suurimmaksi osaksi valtion
ylläpitämä. Monopolistinen tai julkisin varoin rahoitettu ala ei kasva eikä
kehity, koska mitään pakottavaa tarvetta siihen ei ole.
Historiasta ja
nykyajastakin löytyy ehtymättömästi esimerkkejä monopolien kalleudesta ja
tuhoisuudesta. Arkeologia ei ole tässä asiassa mikään erityistapaus.
Markkinatalousyhteiskunnan
toiminta jakaantuu pääpiirteittäin seuraavasti:
-
Viranomainen säätää
ja valvoo.
-
Yliopistot
kouluttavat ja tutkivat (tekevät perustutkimusta).
-
Yksityiset yritykset
tekevät työn
Arkeologiassa tämä
tarkoittaa kaupallisen toiminnan laajentamista ja monipuolistamista. Tässä
mallissa Museoviraston arkeologinen osasto keskittyy päätehtäväänsä,
muinaisjäännösten suojeluun. Toisena tehtävänä on alan toimijoiden valvominen.
Keskusarkistot ja kokoelmien hoitokin voidaan yksityistää. Kaikki muut
toiminnot on leikattava tarpeettomina pois. Ne voidaan tehdä muualla
tehokkaammin ja edullisemmin.
Museovirasto luo säännöt
ja valvoo, että niitä noudatetaan. Museovirasto kilpailuttaa kaikki valtion
varoilla tehtävät arkeologiset tutkimukset, aivan kuten muillakin yhteiskunnan
aloilla toimitaan. Omilla rahoillaan tutkimuksen kustantavat tahot valitsevat
työn suorittajan itse, lisensoitujen arkeologifirmojen joukosta. Museovirasto
ei tulisi tehdä itse mitään kenttä- eikä tutkimustöitä.
Museovirasto myöntää
tutkimusluvat (kenties vuodeksi kerrallaan) ja voi siten kontrolloida
arkeologisten töiden tasoa ja sitä että työt tulevat sääntöjen mukaan
asianmukaisesti loppuun suoritetuiksi. Yritys ei voi laiminlyödä dokumentointia ja tinkiä työn laadusta, koska
tällöin sen lisenssi voidaan evätä.
Yritysten runsaus edistää
myös muinaisjäännösten suojelua, koska on yritysten etu ja elinehto, että
muinaisjäännöksiä ei tutkimatta tuhota. Muinaisjäännösten valvonnan määrä
moninkertaistuu.
Kun arkeologisia yrityksiä
on useita on niiden pakko jatkuvasti kehittää taitojaan ja erikoistua.
Kilpailussa menestyminen edellyttää jatkuvaa tutkimus ja kehitystyötä.
Menestyvän yrityksen on pysyttävä ajan tasalla menetelmien kehityksessä.
Yrityksen on siis oltava yhteistyössä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.
Arkeologian ammattitaito
ja arvostus kasvavat. Yrityksen on menestyäkseen ehdoton pakko palkata parhaita
saatavilla olevia työntekijöitä. Luonnollinen valinta karsii alalta
keskinkertaisuudet. Opiskelijat tietävät, että jos he haluavat päästä jonkun
menestyneen arkeologisen yrityksen palvelukseen, heidän on opiskeltava lujasti,
erkoistuttava ja hankittava hyvät arvosanat.
Hyvä arkeologi voi valita
työpaikkansa monista vaihtoehdoista. Jos hänen työtapaansa ja taitoja ei
jossakin arvosteta, niin toisessa firmassa ne saattavat olla kysyttyjä. Hän voi
koska tahansa perustaa oman yrityksen, omien erikoistaitojensa varaan.
Vastaavasti työnantajan on pidettävä hyvää huolta työntekijöistään, muuten
kilpailija korjaa parhaimman sadon.
Yritykset lisäävät
arkeologista toimintaa ja tuovat arkeologiaan runsaasti rahaa, jota sinne ei
ilman heitä ei tulisi. Noin 40 % kaikesta yritykseni laskuttamasta
arkeologisesta työstä on sellaista, jota ei olisi tehty ollenkaan, ellen olisi
aktiivisesti sitä markkinoinut. Yrityksen on pystyssä pysyäkseen markkinoitava
itseään, luotava kysyntää. Yrityksen on pakko elääkseen kehitettävä
lakisääteisten töiden lisäksi uusia arkeologiaan liittyviä tuotteita ja
toimintaideoita. Vilkas yritystoiminta väistämättä kasvattaa ja monipuolistaa
koko alaa. Kilpailu pitää hinnat kurissa ja siten kysyntä voi kasvaa edelleen.
Yliopistojen asema
korostuu ja samalla paranee, koska kysyntä pätevistä ja pitkälle
erikoistuneista opiskelijoista kasvaa. (Yliopistot eivät voi enää "maata
omassa liemessään" kaikessa rauhassa, koska)
Opiskelija valitsee sen oppilaitoksen josta saa parhaan opetuksen ja sitä
kautta parhaan työpaikan. Perustutkimuksen merkitys korostuu. Opetuksen ja
tutkimuksen taso nousee sen kysynnän kasvaessa.
Edellä sanottu on
itsestään selvyys lähes kaikilla muilla aloilla, paitsi arkeologiassa.
Arkeologian opintoihin olisi ehkä syytä liittää
"yhteiskuntaoppia" ja
yritystoiminnan alkeita, jotta arkeologia ei eristyisi muusta yhteiskunnasta.
Suomeen mahtuisi
mielestäni tällä organisaatiomallilla
nyt 4-6 keskikokoista arkeologista yritystä. Työmäärä ei tässä mallissa vähene,
vaan lisääntyy nykyisestä. Arkeologien kasvavasta työttömyydestä ei siten olisi
pelkoa.
Jos arkeologia aikoo olla
yhteiskunnassa mukana, haluaa saada yhteiskunnallisen hyväksynnän ja arvostetun
statuksen, puhumattakaan rahoituksen paranemisesta, täytyy organisaation kehityä muun yhteiskunnan mukana ja noudattaa
yhteiskunnan yleistä ja hyväksyttyä toimintamallia. Muussa tapauksessa
arkeologia unohtuu vääjäämättä marginaaliseksi kummajaiseksi yhteiskunnan
reuna-alueelle.
Länsimaisessa
markkinatalousmaassa, kuten Suomessa, yhteiskunnan toimivuus, hyvinvointi ja kehitys
perustuu yksityiseen yritteliäisyyteen, pluralistisuuteen, jossa monopolismi ei
ole suotavaa missään muodossa. Markkinatalousmaassa viranomainen toimii
puolueettomasti, ei kilpaile yksityisen sektorin kanssa, vaan pyrkii luomaan
sille yhteiskunnan laatimien sääntöjen puitteissa mahdollisimman hyvät
toimintaolosuhteet. Viranomainen ei pyri alansa kaupallisesti määräävään
asemaan. Kun viranomaistyötä markkinatalousmaassa kaupallistetaan, niin samalla
se myös kaupallistettavilta osiltaan yksityistetään ja asetetaan samalle
viivalle muiden alalla toimijoiden kanssa. Viranomainen ei saa
markkinataloudessa toimia alalla, jolla on kysyntää, olkoonpa kysynnän syy tai
ala mikä tahansa.
Suomessa ei kukaan ole
vuosikymmeniin kyseenalaistanut tai ihmetellyt lakisääteisten töiden
suorituttamista yksityisillä yrityksillä. Maakauppojen yhteydessä tehtävät
pakolliset maanmittaustoimet teetetään 100 prosenttisesti yksityisillä
kartoitusfirmoilla. Kartoistustyön suorittajan valitsee kartoituksen tilaaja ei
viranomainen. Maanmittauslaitos viranomaisena valvoo tätä toimintaa.
Verovaroilla
rakennettavat tiet tehdään Suomessa yksityisten firmojen toimesta. Rahoittaja
eli valtio valitsee työn tekijät normaalin tarjouskilpailun perusteella
yksityisistä yrityksistä, eikä kukaan kuvittelekkaan että valtio ryhtyisi itse
palkkaamaan tietyöntekijöitä ja hankkimaan välineistöä sitä varten. Sama koskee
nykyään myös teiden suunnittelua ja enenevältä osin myös niiden ylläpitoa.
Vastaavia esimerkkejä löytyy kaikilta yhteiskunnan aloilta.
Arkeologia on poikkeus. (Suomen arkeologian organisaatio
ei ole muun yhteiskunnan toiminnan tasalla. Se on jäänyt
"sotakommunisimin" asteelle, pienin kosmeettisin muutoksin.
Organisaation muutos markkinatalousyhteiskuntaan sopivammaksi olisi hyvin mahdollista
nykyisen 1800-luvulta periytyvän muinaismuistolain puitteissa.) Muutos
edellyttää ainoastaan jyrkkää muutosta arkeologien itsensä asenteissa.
Vertailtaessa arkeologian
asemaa ja toimivuutta eri maissa ei pidä kysyä kuinka monta arkeologista virkaa
maassa on, vaan kuinka monta arkeologista toimijaa - organisaatiota maassa on.
Virkojen suuri määrä (suhteessa toimijoiden määrään) kertoo vain stagnaation
asteen.
Museovirastolla ja
Mikroliitti Oy:llä on hyvää yhteistyötä ja yhteisiä intressejä. Mitään
konfrontaatiota ei yritykseni ja Museoviraston välillä ole ollut, joskin siihen
voidaan tulevaisuudessa ajautua Museoviraston kaupallisuuden lisääntyessä.
Yritykseni ja Museoviraston välinen suhde on aina ollut ja on edelleenkin
erinomaisen hyvä ja luottamuksellinen.
Mikroliitti Oy:n
merkkituotteeksi on noussut muinaisjäännösten inventointi. Invetointitekniikkan
ja menetelmien kehittämiseen on panostettu aikaa ja rahaa. Uusia kiinteitä
muinaisjäännöksiä on löydetty Mikroliitti Oy:n inventoinneissa lähes 600.
Inventointeja tilaavat maan käytön suunnittelijat (kaavoittajat), sekä
alueelliset museot ja kunnat. Erityisesti järvialueiden rantakaavoittajat
(joita ovat yksityiset kaavoitusfirmat sic!) ovat olleet merkittäviä
asiakkaita. Kaava-alueiden muinaisjäännösinventointi ei ole Suomessa
pakollista, kyseessä on markkinoitu idea muinaisjäännösinventoinnin
hyödyllisyydestä maan käyttöä suunniteltaessa ja ohjattaessa. (Huom.
luontoinventoinnit sen sijaan ovat pakollisia!).
Eräs tärkeä asiantuntemuksen
laji muinaisjäännösinventoinnissa on kvartäärigeologia, erityisesti
maaperägeologia (soil science) ja rannansiirtymistutkimus, jossa mikroliitti Oy
on hankkinut hyvän asiantuntemuksen. Fosforianalyysi on ollut merkittävä
tulonlähde, joskin se on tällä hetkellä poissa muodista suomen arkeologisessa
tutkimuksessa. Makrofossiilianalyysi, erityisesti pyyntikulttuurin
makrofossiileiden tutkimus kuuluu repertuaariimme.
Muinaisjäännösopastauluja
on Mikroliitti Oy:n toimesta laadittu ja asetettu yli 50 muinaisjäännökselle.
Olen kehittänyt erään painon kanssa halvan sään kestävän taulumateriaalin,
jonka tulostamiskustannukset ovat alhaiset (30-100 mk koosta riippuen).
Taulussa voidaan käyttää rajattomasti värejä. Taulut laaditaan tietokoneella ja
orginaali lähetetään internetin kautta painoon, jossa se tulostetaan eritysellä
tekniikalla vahvalle muovikalvolle. Tulosteen voi laittaa ulos esille
sellaisenaan tukevammalle pohjalle kiinnitettynä.
Mikroliitti oy on
suorittanut vuosittain kaivauksia ja erilaisia muinaisjäännösten kartoitus ja
selvitystöitä.
Arkeologiset työmme ovat
esillä internetissä, toistaiseksi vain suomeksi. Rahoittajan salliessa, olemme
laittaneet raportit sellaisenaan internettiin. Viime vuosina olemme esitelleet
kaivauksiamme sanoin ja kuvin päivittäin täydennetyillä internetsivuillamme.
Kaivauspäiväkirja on julkaistu sellaisenaan netissä. Seuraava tälläinen kaivaus
alkaa kesäkuun 7. päivänä.
Noin kolmannes (yhä
nopaeasti kasvava osuus) liikevaihdosta tulee tietokoneohjelmoinnista ja konsultoinnista.
Tietokantaohjelmointi, erityisesti tietokantasovellutukset ovat päätuotteita,
joita teemme yhä enemmän muille kuin arkeologiaan tai museotoimintaan
liittyville asiakkaille.
Eräs tuotteemme on
"map-info very light but much cheaper" -tyyppinen kartta-esitysohjelma. Ohjelma tulostaa
karttapohjille koordinaattitiedoista erilaisia symboleita koordinaattien
osoittamaan kohtaan kartalla. Koordinaatteihin voidaan liittää dataa ja kuvia
jotka saadaan esiin symbolia klikkaamalla. Ohjelmalla voidaan myös digitoida
karttoja ja mitata niiltä etäisyyksiä.
Kaupallinen arkeologinen
toiminta on normaalia ja hyvin mahdollista, eikä se loppujen lopuksi juuri eroa
vastaavasta viranomaisten suorittamasta työstä. Asiakasta on kuultava tarkemmin
ja asiakkaan toivomukset on otettava mukisematta huomioon, tinkimättä
arkeologian säännöistä ja moraalista. Asiakkaan on saatava se mitä hän haluaa
ja tarvitsee, ei enempää eikä vähempää. Kaupallisen arkeologifirman on
pitkäjänteisellä työllä saavutettava asiakkaiden luottamus ja sen lisäksi myös
alaa kontrolloivien viranomaisten luottamus. On erikoistuttava ja etsittävä
omat vahvat alat, joihin on panostettava jatkuvasti kehitystyötä.
Kaupallisesti toimiva
arkeologi on kuin haikala: on uitava jatkuvasti, muuten uppoaa. On jatkuvasti
etsittävä saalista, muutoin nälkä ja tuho yllättää. "Hampaat" on
pidettävä kunnossa, jotta saalistaminen
onnistuisi. Näin myös mieli pysyy virkeänä.
Timo Jussila